STATUT FUNDACJI
“OLA”
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
- 1. Ustanowienie Fundacji
- Fundacja pod nazwą „Ola” zwana w dalszej części „Fundacją” ustanowiona została przez Panią Paulinę Janowicz, zwanej w dalszej części „Fundatorem” na podstawie aktu notarialnego – „Oświadczenie o ustanowieniu fundacji” – sporządzonym w dniu 1 września 2017r. przed notariuszem Małgorzatą Sidorowicz, zastępcą notarialnym notariusza Wita Tarkowskiego.
- Fundacja może używać odpowiedników swojej nazwy w innych językach.
- Fundacja posiada osobowość prawną.
- 2. Podstawa prawna działalności
Fundacja działa na podstawie:
- przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984r. o fundacjach (Dz. U. z 1991 r., Nr 46, poz. 203 ze zm.),
- postanowień niniejszego Statutu.
- 3. Siedziba i teren działania
- Siedzibą Fundacji jest miasto Leszno..
- Fundacja działa na terenie Rzeczypospolitej Polskiej i może działać poza jej granicami.
- 4. Czas trwania
Czas trwania Fundacji jest nieoznaczony.
- 5. Oddziały i przedstawicielstwa
- W celu realizowania swoich zadań statutowych Fundacja może tworzyć i znosić oddziały lub przedstawicielstwa w kraju i za granicą.
- Decyzję w zakresie utworzenia i zniesienia oddziału lub przedstawicielstwa podejmuje Zarząd Fundacji.
- Oddziały i przedstawicielstwa podlegają bezpośrednio Zarządowi Fundacji.
- Oddziałem lub przedstawicielstwem zarządza osoba wskazana przez Zarząd.
- Tworząc oddział lub przedstawicielstwo, Zarząd Fundacji wyznacza ich zasięg terytorialny, określa siedzibę i adres lokalu oraz wyznacza osobę zarządzającą (pełnomocnika).
- Zarząd Fundacji może ustanowić regulamin oddziału lub przedstawicielstwa regulujący zasady funkcjonowania oddziału lub przedstawicielstwa.
- 6. Pieczęć i znak graficzny
- Fundacja może posługiwać się pieczęcią z oznaczeniem nazwy i siedziby Fundacji.
- Fundacja może używać wyróżniającego ją znaku graficznego (logo).
- 7. Nagrody i wyróżnienia
1.Fundacja może ustanowić odznaki, medale i tytuły honorowe oraz przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami osobom fizycznym, osobom prawnym lub innym podmiotom, szczególnie zasłużonym na polu realizacji celów statutowych Fundacji lub dla samej Fundacji.
- Decyzję o przyznaniu nagrody lub wyróżnienia podejmuje Zarząd.
- 8. Minister właściwy
Ministrem właściwym ze względu na cele Fundacji jest Minister właściwy ds. zdrowia.
ROZDZIAŁ II
CELE FUNDACJI
- 9. Cele Fundacji
Celem działania Fundacji jest organizowanie, wspieranie i realizowanie działań o charakterze społecznym, naukowym i kulturalno – edukacyjnym, w szczególności poprzez:
- popularyzacja wszechstronnego rozwoju człowieka we wszystkich jego formach i dziedzinach
- udzielanie wsparcia finansowego osobom chorym
- działanie na rzecz osób dotkniętych poważnymi, trudno uleczalnymi schorzeniami
- propagowanie prawidłowego żywienia, zdrowej naturalnej żywności i suplementacji diety
- podejmowanie wszelkich działań na rzecz szeroko pojętej profilaktyki zdrowotnej
- tworzenie warunków sprzyjających zwiększaniu stopnia uczestnictwa w zdrowym, aktywnym spędzaniu wolnego czasu, organizowanie festynów, biegów charytatywnych.
- Wspieranie działalności naukowo-badawczej ze szczególnym uwzględnieniem dziedziny neurologii dziecięcej.
- działalność charytatywną
- działalność na rzecz osób niepełnosprawnych, osób w wieku emerytalnym oraz na rzecz równych praw kobiet oraz mężczyzn
- działalność wspomagającą rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości,
- upowszechnianie i ochronę wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji
- wspomaganie lokalnych inicjatyw społecznych i samorządowych
- wspieranie rolników, przedsiębiorców oraz samorządów lokalnych w dążeniu do realizacji standardów UE
- podejmowanie inicjatyw na rzecz rozwoju społeczeństwa obywatelskiego oraz demokracji lokalnej
- podejmowanie działań na rzecz promocji ludzi młodych na rynku pracy,
- podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej oraz promocję Rzeczypospolitej Polskiej za granicą.
ROZDZIAŁ III
ZASADY, FORMY I ZAKRES DZIAŁALNOŚCI FUNDACJI
- 10. Zasady działalności Fundacji
- Fundacja w swojej działalności dąży do pełnej realizacji celów.
- Zarząd Fundacji może określić szczegółowe zasady i warunki, na jakich wykonywane będą jej cele.
- Fundacja może realizować swoje cele również na warunkach odpłatności, określonych przez Zarząd Fundacji.
- Uzyskane środki pieniężne przeznaczone zostaną na cele działania Fundacji.
- Prowadzona przez Fundację działalność nieodpłatna i odpłatna będzie wyodrębniona rachunkowo w stopniu umożliwiającym osobne określenie przychodów i kosztów.
- 11. Formy i zakres działalności Fundacji
- Fundacja realizuje swoje cele w szczególności poprzez:
- organizowanie konferencji, kursów, szkoleń, warsztatów, seminariów, konferencji popularno-naukowych, i naukowych oraz publikowanie ich dorobku,
- współpracę z organami administracji publicznej oraz jednostkami im podległymi a także podmiotami prywatnymi, w tym również zagranicznymi, działającymi w obszarze kultury lub prowadzącymi działalność kulturalną,
- podejmowanie działań służących pozyskiwaniu środków materialnych na realizację celów statutowych,
- organizowanie różnych form zajęć ruchowych i zagospodarowanie czasu wolnego
- prowadzenie działalności wydawniczej (w tym w formie audio i wideo oraz e –book) a także realizowanie transmisji i nagrań radiowych, telewizyjnych, filmowych, fonograficznych oraz innych form rejestracji obrazu lub dźwięku,
- działalność informacyjną i opiniotwórczą, w tym publikacji i raporty na podstawie przeprowadzonych osobiście, lub zleconych lub przetworzonych badań,
- wypowiadanie się w sprawach publicznych, związanych z celami Fundacji,
- uczestniczenie w imprezach kulturalnych aukcjach, festynach organizowanych przez inne podmioty, umożliwiające przeprowadzenie akcji promujących działalność i cele Fundacji,
- przystępowanie do organizacji krajowych i zagranicznych, w których uczestnictwo przyczynia się do rozwoju fundacji,
- nawiązywanie kontaktów i współpraca z krajowymi i zagranicznymi organizacjami realizującymi pokrewne cele fundacji.
- organizowanie i finansowanie kuracji i zabiegów rehabilitacyjnych
- organizacja zbiórek pieniężnych,
- Oprócz realizacji inicjowanych przez siebie przedsięwzięć, Fundacja współdziała z innymi instytucjami, organizacjami, i osobami, dla osiągania wspólnych celów statutowych. Współdziałanie to może mieć charakter wsparcia organizacyjnego, częściowego lub całkowitego finansowania przedsięwzięcia albo pomocy w uzyskaniu niezbędnych funduszy z innych źródeł.
ROZDZIAŁ IV
MAJĄTEK I DOCHODY FUNDACJI
- 12. Fundusz założycielski
- Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski w wysokości 1.000 zł ( jeden tysiąc złotych) przekazany przez Fundatora oraz mienie nabyte przez Fundację w toku jej działalności.
- 13. Źródła dochodów
- Dochody Fundacji mogą pochodzić z:
1) funduszu założycielskiego,
2) majątku ruchomego i nieruchomego Fundacji oraz praw majątkowych,
3) krajowych i zagranicznych darowizn, zapisów zwykłych i windykacyjnych oraz spadków,
4) subwencji i dotacji,
5) udziału w zyskach osób prawnych,
6) dochodów ze zbiórek i imprez publicznych,
7) odsetek i depozytów bankowych,
8) papierów wartościowych,
9) sponsoringu,
10) odpłatnej działalności statutowej,
11) dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej przez Fundację.
- Przychody pochodzące z dotacji, darowizn, zapisów zwykłych oraz windykacyjnych oraz spadków mogą być wykorzystane do realizacji wszystkich celów Fundacji, o ile ofiarodawca nie określił celu, na który środki te mają być przeznaczone.
- 14. Zobowiązania
Fundacja odpowiada za swoje zobowiązania całym swoim majątkiem.
- 15. Kierownictwo jednostek gospodarczych
- Zarząd Fundacji wyznacza osobę upoważnioną do wszelkich czynności związanych z zarządzaniem i reprezentowaniem daną jednostką, zwaną dalej „osobą zarządzającą”.
- Zarząd Fundacji może powierzyć kierowanie jednostką gospodarczą jednemu ze swoich członków lub innej osobie.
- Zarząd Fundacji decyduje o zatrudnieniu w danej jednostce.
- Osoba zarządzająca przedkłada Zarządowi Fundacji coroczne sprawozdania (merytoryczne i finansowe) z działalności jednostki.
- Pełnienie funkcji osoby zarządzającej w jednostce gospodarczej ustaje na skutek:
1) odwołania przez Zarząd Fundacji,
2) złożenia pisemnej rezygnacji,
3) naruszenia postanowień Statutu Fundacji,
4) nienależytego wypełniania swoich funkcji,
5) śmierci lub trwałej utraty zdolności do sprawowania funkcji na skutek choroby,
- Zarządu może w dowolnym czasie odwołać osobę zarządzającą lub zlikwidować jednostkę gospodarczą.
- Cele jednostek gospodarczych, a także zadania, kompetencje i tryb działania osób zarządzających mogą zostać określone przez Zarząd w drodze wydania regulaminu jednostki gospodarczej.
ROZDZIAŁ V
ORGANY FUNDACJI
- 16. Organy Fundacji
- Organami Fundacji są Zarząd Fundacji i Rada Fundacji.
- Nie można łączyć funkcji członka Zarządu Fundacji i Rady Fundacji.
- 17. Zarząd Fundacji
- Zarząd Fundacji, zwany także „Zarządem”, stanowi organ wykonawczy Fundacji – kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
- Zarząd Fundacji składa się z członków w liczbie od 1 do 3, w tym każdorazowo Prezesa Zarządu. Zarząd powoływany i odwoływany jest przez Radę Fundacji.
- Pracami Zarządu kieruje Prezes Zarządu.
- Prezesem Zarządu jest z urzędu Fundator, chyba, że powoła on do pełnienia tej funkcji inną osobę, która wyrazi na to zgodę.
- Kadencja Zarządu trwa 3 lata. Możliwe jest powołanie tych samych osób na kolejne kadencje.
- Członkowie Zarządu nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
- Członkostwo w Zarządzie ustaje na skutek:
1) odwołania przez Radę Fundacji,
2) upływu kadencji,
3) złożenia pisemnej rezygnacji,
4) naruszenia postanowień Statutu Fundacji,
5) nienależytego wypełniania funkcji członka Zarządu,
6) śmierci członka Zarządu,
7) trwałej utraty zdolności do sprawowania funkcji na skutek choroby,
8) nieuzyskania absolutorium ze strony Rady Fundacji.
- Po ustaniu członkostwa Rada Fundacji niezwłocznie dokonuje wyboru następcy.
- Rada Fundacji może w dowolnym czasie odwołać członka Zarządu.
- Osoba powołana do Zarządu w trakcie trwania kadencji kończy pełnienie swojej funkcji z dniem upływu tej kadencji.
- 18. Zadania i kompetencje Zarządu Fundacji
Do zadań i kompetencji Zarządu należy:
1) wyznaczanie głównych kierunków działalności statutowej Fundacji,
2) reprezentowanie Fundacji na zewnątrz,
3) zarządzanie majątkiem Fundacji, zwłaszcza podejmowanie decyzji w sprawach nabycia, zbycia i dysponowania ruchomym i nieruchomym majątkiem Fundacji,
4) uchwalanie i wdrażanie rocznych i wieloletnich planów działania Fundacji,
5) uchwalanie budżetu Fundacji i rozstrzyganie o finansowaniu jej celów statutowych,
6) przyjmowanie dotacji, darowizn, subwencji, zapisów i spadków,
7) podejmowanie decyzji w sprawie zaciągania zobowiązań w imieniu Fundacji,
8) tworzenie i znoszenie oddziałów i przedstawicielstw Fundacji oraz nadzorowanie ich działalności,
9) powoływanie i odwoływanie osób zarządzających jednostkami gospodarczymi oraz nadzorowanie ich działalności,
10) powoływanie i odwoływanie Dyrektora Biura Fundacji oraz nadzorowanie działalności Biura,
11) uchwalanie regulaminów oddziałów, przedstawicielstw, Biura Fundacji i jednostek gospodarczych Fundacji, a także innych regulaminów i aktów nie przewidzianych w Statucie Fundacji,
12) powoływanie i odwoływanie zespołów do realizacji specyficznych zadań na rzecz Fundacji,
13) współpracowanie z instytucjami i organizacjami,
14) wypełnianie zaleceń ofiarodawców, o ile nie są sprzeczne z celami Fundacji i postanowieniami niniejszego Statutu,
15) sporządzanie i składanie właściwemu Ministrowi sprawozdań merytorycznych z działalności Fundacji,
16) sporządzanie i składanie sprawozdań merytorycznych i finansowych z działalności Fundacji Radzie Fundacji,
17) sporządzanie i składanie sprawozdań finansowych z działalności Fundacji Urzędowi Skarbowemu oraz Krajowemu Rejestrowi Sądowemu,
18) podawanie sprawozdań finansowych do publicznej wiadomości,
19) występowanie do Rady Fundacji z wnioskami o dokonanie zmian w Statucie i wszelkimi innymi sprawami zastrzeżonymi dla Rady Fundacji,
20) podejmowanie decyzji w sprawach niezastrzeżonych w Statucie dla Rady Fundacji.
- 19. Tryb działania Zarządu Fundacji
- Zarząd Fundacji pracuje na posiedzeniach zwoływanych w miarę potrzeby, ale nie rzadziej niż raz w roku kalendarzowym.
- Posiedzenia zwołuje Prezes Zarządu z własnej inicjatywy, na wniosek innego członka Zarządu lub Rady Fundacji.
- Posiedzenia Zarządu zwoływane są pisemnie, telefonicznie, elektronicznie lub w formie ustnego zawiadomienia skierowanego bezpośrednio do wszystkich jego członków, nie później niż na tydzień przed terminem posiedzenia.
- W posiedzeniach Zarządu uczestniczyć mogą z głosem doradczym osoby zaproszone przez Zarząd, w szczególności członkowie Rady Fundacji.
- Zarząd podejmuje decyzje w drodze uchwał na zwołanych posiedzeniach. Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
- Głosowania Zarządu są jawne. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Prezesa Zarządu.
- Uchwały powinny być protokołowane i podpisane przez wszystkich uczestniczących w posiedzeniu członków Zarządu.
- Posiedzenia Zarządu mogą być prowadzone telefonicznie lub w drodze wideokonferencji, w sposób umożliwiający porozumiewanie się wszystkich uczestników. Za miejsce posiedzenia uznaje się miejsce pobytu osoby prowadzącej posiedzenie. Protokół z takiego posiedzenia podpisuje Prezes.
- Zarząd może powoływać pełnomocników i upoważniać ich do dokonywania w jego imieniu czynności prawnych na rzecz Fundacji.
- Oświadczenia woli w imieniu Fundacji, we wszystkich sprawach, w tym w sprawach majątkowych:
- a) w przypadku Zarządu jednoosobowego składa Prezes Zarządu samodzielnie
- b) w przypadku Zarządu wieloosobowego składa Prezes Zarządu samodzielnie lub dwóch członków Zarządu działających łącznie.
- O wszelkich złożonych oświadczeniach wszyscy członkowie Zarządu muszą zostać poinformowani niezwłocznie w terminie 7 (siedmiu) dni od dnia ich złożenia.
- Szczegółowy tryb działania Zarządu może zostać określony przez Radę Fundacji w drodze Regulaminu Zarządu Fundacji.
- 20. Rada Fundacji
- Rada Fundacji, zwana także „Radą”, stanowi organ kontrolny i nadzorczy Fundacji.
- Rada składa się z 2 (dwóch) do 3 (trzech) osób, w tym z Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego, powoływanych i odwoływanych przez Fundatora.
- Pracami Rady kieruje Przewodniczący.
- Rada powoływana jest na czas nieoznaczony.
- Członkowie Rady nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
- Członkostwo w Radzie ustaje na skutek:
1) odwołania przez Fundatora,
2) upływu kadencji,
3) złożenia pisemnej rezygnacji,
4) naruszenia postanowień Statutu Fundacji,
5) nienależytego wypełniania funkcji członka Rady,
6) śmierci członka Rady,
7) trwałej utraty zdolności do sprawowania funkcji na skutek choroby.
- Po ustaniu członkostwa Fundator niezwłocznie dokona wyboru następcy.
- Fundator może w dowolnym czasie odwołać członka Rady.
- Osoba powołana do składu Rady w trakcie trwania kadencji kończy pełnienie swojej funkcji z dniem upływu tej kadencji.
- 21. Zadania i kompetencje Rady Fundacji
Do zadań i kompetencji Rady Fundacji należy:
1) nadzór nad gospodarką finansową Fundacji w zakresie jej zgodności z kierunkami i planami określonymi przez Zarząd,
2) kontrola zgodności działań Zarządu ze Statutem Fundacji i obowiązującymi przepisami prawa,
3) występowanie do Zarządu z wnioskami dotyczącymi bieżącej działalności Fundacji,
4) przekazywanie Zarządowi zaleceń pokontrolnych dotyczących działalności statutowej i finansowej Fundacji,
5) proponowanie Zarządowi nowych kierunków i sposobów działania Fundacji,
6) kontrola nad wykonywaniem przez Zarząd uchwał podejmowanych przez Radę,
7) zajmowanie stanowiska w sprawach przedłożonych przez Zarząd i we wszelkich innych sprawach, które zostały przez Radę uznane za istotne,
8) opiniowanie przygotowanych przez Zarząd rocznych i wieloletnich planów (merytorycznych i finansowych) dotyczących dalszego działania Fundacji, w tym ich zatwierdzanie lub odrzucanie,
9) opiniowanie przygotowanych przez Zarząd corocznych sprawozdań (merytorycznych finansowych) z realizacji planów i programów Fundacji za dany rok, w tym ich zatwierdzanie lub odrzucanie,
10) podejmowanie decyzji w przedmiocie zmiany statutu Fundacji oraz jej likwidacji,
11) inne czynności wymienione w Statucie.
- 22. Tryb działania Rady Fundacji
- Rada pracuje na posiedzeniach zwoływanych w miarę potrzeby, ale nie rzadziej niż raz do roku.
- Posiedzenia Rady zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy lub na wniosek innego członka Rady, ewentualnie – w trybie nadzwyczajnym – na wniosek Zarządu lub Fundatora.
- Posiedzenia Rady zwoływane są pisemnie, telefonicznie, elektronicznie lub w formie ustnego zawiadomienia skierowanego bezpośrednio do jego członków, nie później niż na tydzień przed terminem posiedzenia.
- Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący Rady samodzielnie reprezentują ją na zewnątrz.
- Na zaproszenie Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego w posiedzeniach Rady uczestniczyć mogą członkowie Zarządu, Fundator lub inne osoby.
- Rada podejmuje decyzje w drodze uchwał na zwołanych posiedzeniach. Uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej dwóch jej członków. Natomiast uchwały Rady Fundacji w sprawach zmiany statutu Fundacji, likwidacji lub połączenia Fundacji z inną fundacją, zapadają bezwzględną większością głosów w obecności dwóch członków.
- Głosowania Rady są jawne. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego.
- Uchwały powinny być protokołowane, a następnie podpisane przez wszystkich członków Rady uczestniczących w posiedzeniu.
- Posiedzenia Rady mogą być prowadzone telefonicznie lub w drodze wideokonferencji, w sposób umożliwiający porozumiewanie się wszystkich uczestników. Za miejsce posiedzenia uznaje się miejsce pobytu osoby prowadzącej posiedzenie (Przewodniczący). Protokół z takiego posiedzenia podpisuje Przewodniczący i członkowie Rady przebywający w miejscu posiedzenia.
ROZDZIAŁ VI
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- 23. Zmiana Statutu
- Zmian w Statucie dokonuje Rada Fundacji w drodze uchwały podjętej bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej dwóch członków.
- Zmiany Statutu nie mogą dotyczyć celów określonych w akcie założycielskim.
- Rada Fundacji ogłasza tekst jednolity Statutu.
- 24. Połączenie Fundacji
- Fundacja może połączyć się z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów statutowych.
- Decyzję w sprawie połączenia Fundacji podejmuje Rada Fundacji w drodze uchwały podjętej bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej dwóch członków.
- Połączenie nie może nastąpić, jeśli w jego wyniku cele Fundacji mogłyby ulec istotnej zmianie.
- 25. Likwidacja Fundacji
- Fundacja ulega likwidacji:
1) w przypadku osiągnięcia celów, dla których została ustanowiona,
2) z powodu wyczerpania środków finansowych i majątku.
- Decyzję o likwidacji Fundacji podejmuje Rada Fundacji w drodze uchwały podjętej bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej dwóch członków, wyznaczając jednocześnie likwidatora Fundacji. Rada Fundacji może w każdym czasie odwołać dotychczasowego likwidatora i w jego miejsce powołać nowego likwidatora. Likwidator informuje Radę Fundacji na jej żądanie o podejmowanych czynnościach likwidacyjnych oraz składa Fundatorowi sprawozdanie z czynności likwidacyjnych.
- Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji Fundacji zostaną w całości przekazane organizacjom, których cele statutowe są zbliżone do celów Fundacji.
- O likwidacji Fundacji Rada Fundacji zawiadamia właściwego Ministra.
- 26. Wejście w życie Statutu
- Statut został ustalony przez Fundatora zgodnie z treścią oświadczenia woli Fundatora o ustanowieniu Fundacji, złożonym w dniu 1 września 2017r. przed notariuszem Małgorzatą Sidorowicz, zastępcą notarialnym notariusza Wita Tarkowskiego, prowadzącym Kancelarię Notarialną we Wrocławiu, przy ul. Zaolziańskiej 4, na podstawie aktu notarialnego – „Oświadczenie o ustanowieniu fundacji” – Repertorium A nr 17528/2017.
- Statut wchodzi w życie z dniem rejestracji Fundacji przez właściwy Sąd Rejonowy dla miasta Poznania.
Leszno, dnia 18.09.2017 roku
…………………………………
Paulina Janowicz